پرستاری را آسان یاد بگیرید

هر چیز که در جستن آنی ، آنی

پرستاری را آسان یاد بگیرید

هر چیز که در جستن آنی ، آنی

آناتومی مقدماتی دستگاه گوارش

در این مطلب کمی از آناتومی دستگاه گوارش را به صورت اختصاصی برای شما عزیزان منتشر می کنیم که به صورت تخصصی تر در مطالب مربوط به واحد آناتومی درباره این دستگاه مهم بحث خواهد شد.


دستگاه گوارش

  همانطور که همه دوستان می دانید ، دستگاه گوارش از دهان شروع می شود و به ANUS ختم می شود. حال به صورت کوتاه نگاهی آناتومیک به این اعضا این دستگاه خواهیم پرداخت

1) مری ( Esophagus) 

مری به شکل یک تیوب عضلانی توخالی می باشد . طول این لوله حدوداً 25 سانتی متر است . بیشترین قسمت آن در داخل فضای مدیاستن ( میان سینه ای : حفره مرکزی قفسه سینه است ک هاز قدام به استخوان جناغ ، از پشت به ستون مهره و از دو طرف به ریه ها ختم می شود.) مری در جلوی ستون مهره ، پشت نای و قلب قرار دارد . از سوراخی به نام هیاتوس دیافراگمی از بیین دیافراگم می گذرد و به معده متصل می شود. ابتدای مری دارای اسفنکتر ارادی است.


مری


2) معده 

معده داخل حفره صفاق قرار دارد . از نظر موقعیت آناتومیک در موقعیت LUQ قرار دارد. گنجایش آن 1500 میلی لیتر است . دو وظیفه عمده دارد : 1) ذخیره مواد غذایی 2) ترشح مایعات و مواد هضم کننده 

معده چهار قسمت دارد : 1) اسفنکتر بالایی یا کاردیا ( ورودی معده ) 2) قاعده ( فوندوس ) 3) تنه 4) پیلور یا خروجی معده


ساختار معده



دریچه کاردیا



دریچه پیلور


3) روده کوچک 

برعکس نام این قسمت از دستگاه گوارش بلندترین قسمت دستگاه گوارش است و به دلیل قطر کم آن نسبت به کولون ، آن را روده کوچک نامیده اند.طول آن تقریباً 7 متر می باشد . وظیفه ی این قسمت جذب و ترشح می باشد. از سه قسمت به ترتیب با عنوان های دئودنوم ، ژژنوم و ایلیوم تشکیل شده است . در محل اتصال ایلیوم به سکوم که دریچه ایلئوسکال نامیده می شود زائده آپاندیس وجود دارد. 


روده کوچک


آپاندیس


4) روده بزرگ ( کولون )

این قسمت از دستگاه گوارش چندین قسمت دارند که عبارتند از : سکوم ، قطعه بالارونده ، قطعه افقی ، قطعه نزولی ، کولون سیگموئید ، رکتوم و آنوس . Anus از دو نوع اسفنکتر تشکیل شده است ، اسفنکتر داخلی و خارجی که اسفنکتر خارجی از نوع ارادی می باشد. 


روده بزرگ 

در آینده آناتومی این دستگاه مهم را به تفضیل در واحد آناتومی معرفی خواهیم کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.