پرستاری را آسان یاد بگیرید

هر چیز که در جستن آنی ، آنی

پرستاری را آسان یاد بگیرید

هر چیز که در جستن آنی ، آنی

بخش پاتوفیزیولوژی

با سلام خدمت دوستان ، چند روزی بود که نتونستم بیام و مطلب بزارم ولی از امروز با یک بخش جدید در خدمت شما هستیم که در این بخش به طور مختصر درباره بیماری ها صحبت می کنیم و تنها درباره چیستی آن ها حرف خواهیم زد و خیلی وارد جزئیات نمی شویم تا به صورت کامل تر در واحد های مربوطه درباره آنها بحث شود.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید.


پاتوفیزیولوژی

 

پایه و اساس ایجاد یک بیماری بر اساس تغییراتی است که در سلول ایجاد می گردد. در واقع آسیب به سلول باعث آسیب به ارگان می شود ، اما این تغییرات بر اساس چهار فاکتور ایجاد می گردد که به مختصر آن ها را TIPD می نامیم . این حروف نشان دهنده چهار عامل آسیب به سلول یعنی : T:toxin  ، I: infection ، P: physical  ، D: defecite است . 
توکسین ها یا سموم که می توانند داخلی یا خارجی باشند. کمبود عواملی مانند آب ، اکسیژن ، مواد غذایی سلول ها می تواند باعث بروز آسیب برای سلول شود. تغییرات دما جزء تغییرات فیزیکی می باشد. و عامل دیگر عفونت است. 
این عوامل باعث آسیب به سلول می شود.

راجع به سازگاری سلول ها با این موارد استرسورها نظریه هانس سلیه مطرح می شود. 
در این نظریه گفته می شود در زمان ورود استرسورها چند مرحله فعال می شوند. مرحله اول هشدار یا آلارم است که در این مرحله CNS فعال می شود و باعث افزایش یک سری از هورمون ها مانند اپی نفرین و نوراپی نفرین می شود که به دنبال آن تغییراتی در عملکرد اندام ها ایجاد می شود . مثلا برون ده قلبی و تعداد ضربانات قلب افزایش می یابد. در مرحله بعد که مقاوت یا Resistance نامیده می شود بدن به استرسور ها پاسخ می دهد و سعی در بهبود وضعیت دارد و از روش های سازگاری مانند تصعید استفاده می کند. 
بعد از این مرحله اگر بهبودی رخ دهد وارد فازی ریکاوری می شود ولی اگر بهبودی رخ ندهد وارد فاز تخریب می شود که در نتیجه میزان هورمون های ترشحی کمتر از مرحله آلارم شده و به سلول آسیب وارد می شود. 

نمودار هانس سلیه  


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.