پرستاری را آسان یاد بگیرید

هر چیز که در جستن آنی ، آنی

پرستاری را آسان یاد بگیرید

هر چیز که در جستن آنی ، آنی

ارزشیابی تشخیصی کبد

سلام دوستان و همراهان در این مطلب می خواهیم با هم سری به روش های تشخیصی کبد بزنیم ، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

در این مورد می توان به مطالعات رنگدانه ای مانند میزان بیلی روبین و اوروپیلینوژم پرداخت . همچنین سطح پروتئین ها مانند آلبومین و گلوبولین ها ، PT ، آلکالان فسفاتاز ، AST و ALT ، GGT ، LDH ، آمونیاک سرم و کلسترول هم کنترل می شود.

آمینوترانسفراز ها شاخص های حساسی نسبت به آسیب سلولی هستند. ALT ، AST ، GGt از آن جمله اند . ALT  در بیماری های کبدی افزایش می یابد و همچنین AST هم افزایش دارد ولی AST شاخص اختصاصی برای کبد نیست و بر اثر تغییرات در قلب ، کبد ، ماهیچه های اسکلتی ، کلیه هم تغییر می کند. افزایش GGT هم مربوط به کلستاز می شود.



بیوپسی کبد هم از دیگر تست های مهم کبدی است. در این روش یک قطعه از بافت کبد یا با یک برش جراحی کوچک یا با آسپیراسیون سوزنی برداشته می شود. زمانی انجام می شود که سایر تست ها جواب ندهند. مهم ترین عوارض آن خونریزی و پریتونیت هستند ،  پس باید قبل از انجام آزمون های انعقادی انجام شود. این روش می تواند به صورت زیر جلدی تحت هدایت اولتراسوند ، وریدی از طریق ورید ژگولور و سپس ورید کبدی تحت فلوروسکوپی انجام می شود. همچنین می تواند از طریق لاپاراسکوپی انجام شود.

توجه داشته باشید که این پروسیجر نیازمند گرفتن رضایتنامه از بیمار است. و در زمان ورود سوزن بیمار باید نفس خود را حبس کند. پس از انجام پروسیجر بهتر است بیمار به سمت راست برگردد و یک بالش در حاشیه دنده ای قرار داده شود و سرفه کردن و زورزدن ممنوع است تا خونریزی انجام نگیرد.


بیوپسی کبد 


علایم حیاتی باید کنترل شود . و بیمار پس از ترخیص نباید به مدت یک هفته جسم سنگین را بردارد و فعالیت سنگین انجام دهد.

دیگر روش های تشخیصی شامل اولتراسونوگرافی ، سی تی اسکن ، MRI ، لاپاراسکوپی می باشد.


تصویر یک نمونه CT Scan شکمی و نمایان شدن کبد.

CT گرفته شده از بیمار دچار کانسر کبد

 منبع : کتاب پرستاری داخلی جراحی کبد و غدد ، ویرایش دوازدهم 2010 ، ترجمه : احمد علی اسدی نوقابی ، دکتر ناهید دهقان نیری ، ویرایش : صدیقه سالمی 

  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.